Artikel, Interviews und Beiträge

Artikel, Interviews & Beiträge in Fachzeitschriften

Mindsets für die Leitung einer Hochschule für agile Bildung (HfaB)
  • Artikel im Helix Nr. 3/2020, S. 13-17 (zusammen mit Christof Arn) und den wunderbaren Katzen von Sandruschka. Den Download gibt’s hier.
Der Coach als Wegbegleiter
  • Interview im St. Galler Tagblatt in der Beilage Weiterbildung, 14. Feb. 20, S. 5. „Der Coach als Wegbegleiter“ hier als pdf.
Am Anfang kommt der Sinn:
Für meine niederländischsprachigen Kolleginnen und Kollegen ein Interview zu Unterschieden und Gemeinsamkeiten von Organisationen und Familien:
Towards Mastery
  • The Volume 4, Issue 2 of the ANSE Journal [Kloosterhof: Vienna (A)/ Neer (NL)] is focusing on Supervision and Ethics. My article is highlighting the inner connection between an ethical attitude and a learning proces towards mastery. It can be downloaded here.
Highlighting tensions between Supervision and Coaching in a covered constellation
  • The Volume 3, Issue 1 of the ANSE Journal [Kloosterhof: Vienna (A)/ Neer (NL)] is bridging Supervision and Coaching. My article is highlighting tensions between Supervision and Coaching (wraping up the results of a covered constellation workshop held at the ANSE Summer University 2019 in Bolzano) and can be downloaded here.
Interview for the Dutch Association for Coaching, Supervision and Organisational Consulting
  • A short Interview for LVSC, the Dutch Professional Association for Coaching, Supervision and Organisational Consulting.
A wild bouncing ball
Dieser Beitrag über die Beratung eines Teams in der Schule zeigt, wie das Benennen von Tabuzonen Klarheit schafft und die Arbeitsfähigkeit wiederherstellt:
Anhand eines dreistufigen Modells zeigt der Beitrag, welche Schritte es für die Entwicklung von selbstorganisierten Teams braucht:
  • „Teams auf dem Weg in die Selbstorganisation“ in: Geramanis, O. / Hutmacher, S. (2018): Identität in der modernen Arbeitswelt. Zusammenfassung und Download unter: SpringerProfessional.
Special Edition translated into Chinese
Tethering purposes in Education
Wie Coaching die Selbstorganisation eines Teams ermöglicht, zeigt dieser Artikel an einem konkreten Fallbeispiel:
Ein Artikel über pädagogische Haltungen und wie Schulen diese finden können:
Die Changemaker Map der Ashoka Stiftung:
  • Ashoka ist eine internationale Organisation mit dem Ziel, die innovativsten unternehmerischen Lösungen für aktuelle gesellschaftliche Herausforderungen zu unterstützen und zu verbreiten. Für den Schweizerischen Bildungsbereich, hat Ashoka Schweiz eine „Ashoka Changemaker Map Bildungsnetzwerk Schweiz“ erstellt, auf der ich aufgrund meiner Erfahrung und Expertise ebenfalls erscheine.
Ein Zeichnungsprotokoll zum Workshop „Selbstorganisation erlebbar machen“:
Jean-Paul Munsch for Enlivening Edge
  • Emergence for Teal Education
  • What attracts me to my work? What do I want more of? In what structures and in what sort of atmosphere do I want to live and work? What kind of leaders are needed to make organizations more human and soulful yet successful?

 

Jean-Paul Munsch at Zurich’s Impact Hub
Jean-Paul Munsch for Enlivening Edge
  • Development, Responsibility, and Next-Stage Evolution in the Educational System: Part 2
  • Do we help and lead people to take responsibility or do we want people who obediently execute orders? It is simpler, much more fun and beautiful when the evolutionary purpose of the school is “taking responsibility,” and every activity in the system is in alignment with the purpose. What a joy to see what professionals can and will create and innovate when we let them do it. Take heart! Find out! Have fun!
Jean-Paul Munsch for Enlivening Edge
  • Development, Responsibility, and Next-stage Evolution in the Educational System: Part 1
  • Many  years ago i started to teach in a secondary school. I loved the contact with my students — and I suffered from loneliness, from being isolated and alone. Where could I go with my questions? To colleagues who have their classes “under control”? Isn’t teaching also about relationships and handling conflicts? I began searching for answers and I knew I wanted to change teaching. Such a precious profession and such unfavourable conditions!