Artikel, Interviews & Beiträge in Fachzeitschriften
- Munsch, J.-P. & Arn, C. (2022). Die entwicklungsorientierte Organisation. In Burk, W. & Stalder, C. (Hrsg.), Entwicklungsorientierte Bildung — ein Paradigmenwechsel (S. 228–241). Beltz.
- Munsch, J.-P. & Arn, C. (2022). Wissensorientierung, Kompetenzorientierung, Entwicklungsorientierung Stationen in unserem gemeinsamen Bildungsverständnis. In Burk, W. & Stalder, C. (Hrsg.), Entwicklungsorientierte Bildung — ein Paradigmenwechsel (S. 22–36). Beltz.
- Munsch, J.-P. & Arn, C. (2022). Von der Kompetenzorientierung zur Entwicklungsorientierung – ein Paradigmenwechsel. In Burk, W. & Stalder, C. (Hrsg.), Entwicklungsorientierte Bildung — ein Paradigmenwechsel (S. 129–143). Beltz.
- Munsch, J.-P. & Arn, C. (2022). Agile Qualitätsentwicklung als lebendige Kulturentwicklung. In: Stricker, T. (Hrsg.): Agilität in der Schulentwicklung. Perspektiven aus Theorie, Forschung und Praxis. Springer, S. 75-86.
Mindsets für die Leitung einer Hochschule für agile Bildung (HfaB)
- Artikel im Helix Nr. 3/2020, S. 13-17 (zusammen mit Christof Arn) und den wunderbaren Katzen von Sandruschka. Den Download gibt’s hier.
Der Coach als Wegbegleiter
- Interview im St. Galler Tagblatt in der Beilage Weiterbildung, 14. Feb. 20, S. 5. „Der Coach als Wegbegleiter“ hier als pdf.
Am Anfang kommt der Sinn:
- Das Poster zu meiner Begegnung, die ich am Weiterbildungskongress „Bildung 5.0 — Mensch im Zentrum“ (August 2018) durchgeführt habe.
Für meine niederländischsprachigen Kolleginnen und Kollegen ein Interview zu Unterschieden und Gemeinsamkeiten von Organisationen und Familien:
- „Een andere kijk op procesbegeleiding“ in Tijdschrift voor Coaching (Juni 2018) oder hier als Download: Gesprek met Jean-Paul Munsch over organisaties en gezinnen. Und das Buch dazu: Coaching in context.
Towards Mastery
- The Volume 4, Issue 2 of the ANSE Journal [Kloosterhof: Vienna (A)/ Neer (NL)] is focusing on Supervision and Ethics. My article is highlighting the inner connection between an ethical attitude and a learning proces towards mastery. It can be downloaded here.
Highlighting tensions between Supervision and Coaching in a covered constellation
- The Volume 3, Issue 1 of the ANSE Journal [Kloosterhof: Vienna (A)/ Neer (NL)] is bridging Supervision and Coaching. My article is highlighting tensions between Supervision and Coaching (wraping up the results of a covered constellation workshop held at the ANSE Summer University 2019 in Bolzano) and can be downloaded here.
Interview for the Dutch Association for Coaching, Supervision and Organisational Consulting
- A short Interview for LVSC, the Dutch Professional Association for Coaching, Supervision and Organisational Consulting.
A wild bouncing ball
- The 2nd edition of the ANSE Journal is covering the topic of Politics and social responsibility — effect and influence in and through supervision and coaching. What can be the attitude of supervision in a complex world? This article gives an answer in direct and clear way. It’s called and can be downloaded here: A wild bouncing ball.
Dieser Beitrag über die Beratung eines Teams in der Schule zeigt, wie das Benennen von Tabuzonen Klarheit schafft und die Arbeitsfähigkeit wiederherstellt:
- „Liebe und Macht in der Teamberatung“ in Supervision (2/2018): Inhaltsverzeichnis und Leseprobe unter: Supervision_Inhalt
Anhand eines dreistufigen Modells zeigt der Beitrag, welche Schritte es für die Entwicklung von selbstorganisierten Teams braucht:
- „Teams auf dem Weg in die Selbstorganisation“ in: Geramanis, O. / Hutmacher, S. (2018): Identität in der modernen Arbeitswelt. Zusammenfassung und Download unter: SpringerProfessional.
Special Edition translated into Chinese
- The Enlivening Edge Magazine’s first Special Edition Focusing on Education has been translated into Chinese. Yuan GU, who is a pioneer in social innovation and education innovation in China, wrote an introduction for englishspeaking readers. The e-book in Chinese can be downloaded here.
Tethering purposes in Education
- The Enlivening Edge Magazine’s first Special Edition Focusing on Education: Tethering Purposes in Education – Editorial by Guest Editor Jean-Paul Munsch
- All the articles we offer you give a creative answer to how people all around the world find solutions to integrate the pre-existing conditions of our educational system, and to face the challenges of Purpose 3.0: a Purpose that fosters personal potentials, social responsibilities, and ongoing creativity.
Wie Coaching die Selbstorganisation eines Teams ermöglicht, zeigt dieser Artikel an einem konkreten Fallbeispiel:
- Der Artikel ist im Infobrief des Kompetenzzentrums der Schulpsychologie Baden-Württemberg 2/2017 zu finden und hier als Download: Supervision der Selbstorganisation.
Ein Artikel über pädagogische Haltungen und wie Schulen diese finden können:
- Wie Schulen eine pädagogische Haltung finden. Unter: Schulblatt Thurgau (5), Oktober 2017, 9/11.
Die Changemaker Map der Ashoka Stiftung:
- Ashoka ist eine internationale Organisation mit dem Ziel, die innovativsten unternehmerischen Lösungen für aktuelle gesellschaftliche Herausforderungen zu unterstützen und zu verbreiten. Für den Schweizerischen Bildungsbereich, hat Ashoka Schweiz eine „Ashoka Changemaker Map Bildungsnetzwerk Schweiz“ erstellt, auf der ich aufgrund meiner Erfahrung und Expertise ebenfalls erscheine.
Ein Zeichnungsprotokoll zum Workshop „Selbstorganisation erlebbar machen“:
- Graphic Recording von Kristina Oldenburg zu meinem Workshop „Selbstorganisation erlebbar machen“, 6. Internationale Supervisionstagung, Bregenz, 26./27. 5. 2017
Jean-Paul Munsch for Enlivening Edge
- Emergence for Teal Education
- What attracts me to my work? What do I want more of? In what structures and in what sort of atmosphere do I want to live and work? What kind of leaders are needed to make organizations more human and soulful yet successful?
Jean-Paul Munsch at Zurich’s Impact Hub
- School going teal
- Piero Pierucci’s blog about Jean-Paul Munsch’s talk at the Impact Hub in Zurich.
Jean-Paul Munsch for Enlivening Edge
- Development, Responsibility, and Next-Stage Evolution in the Educational System: Part 2
- Do we help and lead people to take responsibility or do we want people who obediently execute orders? It is simpler, much more fun and beautiful when the evolutionary purpose of the school is “taking responsibility,” and every activity in the system is in alignment with the purpose. What a joy to see what professionals can and will create and innovate when we let them do it. Take heart! Find out! Have fun!
Jean-Paul Munsch for Enlivening Edge
- Development, Responsibility, and Next-stage Evolution in the Educational System: Part 1
- Many years ago i started to teach in a secondary school. I loved the contact with my students — and I suffered from loneliness, from being isolated and alone. Where could I go with my questions? To colleagues who have their classes “under control”? Isn’t teaching also about relationships and handling conflicts? I began searching for answers and I knew I wanted to change teaching. Such a precious profession and such unfavourable conditions!